Terapia

Komunikacja alternetywna i wspomagająca (AAC)

Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) to grupa metod, które umożliwiają osobom niemówiącym lub mówiącym w ograniczonym stopniu porozumiewać się z otoczeniem. AAC obejmuje wszelkie metody komunikowania się, w których wykorzystywane są znaki niewerbalne: gesty, znaki graficzne (obrazki, piktogramy, symbole), przedmioty.

Użytkownikiem AAC może być każda osoba, która ma problemy w zakresie ekspresji i/lub rozumienia mowy.

Komunikacja alternatywna przeznaczona jest dla osób, które nie mogą mówić (np. osoby z afazją motoryczną) lub nie używają mowy do komunikacji, często mając także problemy z rozumieniem mowy (osoby z autyzmem, upośledzeniem umysłowym, afazją sensoryczną). Celem oddziaływań w tym przypadku jest znalezienie takiej formy ekspresji, która stanie się dla osoby niemówiącej stałym sposobem na porozumiewanie się z otoczeniem.

Użytkownikami komunikacji wspomagającej są dzieci, u których rozwój mowy jest zaburzony (np. z dysfazją rozwojową).  W takim przypadku wprowadza się symbole (gesty i/lub znaki graficzne), które pomagają dziecku rozumieć język i coraz lepiej go używać, wspomagając tym samym proces nabywania mowy. Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że znaki (najczęściej gesty) są używane równocześnie z mową, wzmacniając komunikaty słowne, ale nie zastępując ich.

Komunikacja wspomagająca jest także pomocna w przypadku osób, które używają mowy, ale ich artykulacja jest niezrozumiała dla otoczenia. W takiej sytuacji AAC pełni rolę uzupełniającą mowę.

Celem AAC jest:

  • umożliwienie bądź ułatwienie porozumiewania się osobom z zaburzeniami mowy.
  • rozwijania kompetencji komunikacyjnych,
  • rozwijania słownika czynnego i biernego
  • doskonalenia umiejętności werbalizowania swoich myśli,
  • usprawniania wymowy,
  • rozwijania kompetencji społecznych.

Komunikacja alternatywna daje wszystkim osobom niemówiącym możliwość wyrażenia swoich pragnień, myśli, uczuć. Każdy, który ma trudności z mówieniem bądź nie umie mówić może porozumiewać się z otoczeniem. Służą do tego symbole obrazkowe obrazujące poszczególne słowa języka polskiego. 

Na zajęciach wykorzystujemy profesjonalne komunikatory z nagranymi komunikatami głosowymi i oprogramowanie komputerowe.

Scroll to Top