Terapia

Terapia ręki

Terapia ręki jest terapią skupiającą się na obręczy barkowej i kończynach górnych. Celem terapii jest rozwijanie motoryki małej, czyli zdolności manualnych dziecka oraz poprawa ruchów precyzyjnych. Terapia w podejściu całościowym obejmuje ruchomość łopatek i stawów kończyn górnych oraz normalizację napięcia mięśniowego. W zależności od występujących zaburzeń praca opiera się na wzmacnianiu siły mięśniowej kończyn górnych (niezbędnej do podporu), stymulacji czucia powierzchniowego lub głębokiego (dostarczenie bodźców dotykowych), doskonaleniu zdolności chwytu, doskonaleniu kontroli wzrokowo-ruchowej oraz skoordynowaniu pracy oburącz. Proces terapeutyczny jest dostosowywany indywidualnie do każdego dziecka.

Terapia ręki przeznaczona jest dla dzieci:

  • niechętnie podejmujących czynności manualne (np. malowanie, lepienie z plasteliny, wycinanie nożyczkami, jedzenie sztućcami, gra na instrumentach) oraz mających problem z koordynacją obu rąk w trakcie wykonywania tych czynności, a także z koordynacją wzrokowo-ruchową;
  • mających trudności w nauce czynności samoobsługowych typu ubieranie, rozbieranie się, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
  • wykonujących czynności manualne niedbale, zbyt wolno lub zbyt szybko;
  • unikających używania dłoni do poznawania nowych przedmiotów o nieznanych fakturach;
  • preferujących silny nacisk dłoni, zbyt mocno trzymających za rękę, ściskających lub uderzających palcami o przedmioty, często siadających na swoich dłoniach;
  • mających znacznie obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej (obręczy barkowej, stawu łokciowego, w obrębie nadgarstka i stawów palców)
  • niewidomych i słabowidzących (dłonie dla tych dzieci są zmysłem kompensującym uszkodzony analizator wzrokowy).

Cele terapii:

  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • stabilizacja napięcia mięśniowego w obrębie kończyn górnych i obręczy barkowej;
  • zwiększenie precyzyjności ruchów i koordynacji między rękami;
  • poprawienie koncentracji i umiejętności skupienia uwagi;
  • zwiększenie sprawności manipulacyjnej dłoni;
  • doskonalenie umiejętności chwytu;
  • zwiększenie zdolności grafomotorycznych i manipulacyjnych dziecka;
  • zwiększenie samodzielności dziecka związanej z samoobsługą.
 
Scroll to Top